Limhamns brassbands 100-årsjubileum Österrike 2018

Limhamns Brassband på jubileumsresa i Österrike 2018

Bättre sent än aldrig brukar man säga eller Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge men frågan är om mer än ett år inte är lite väl länge. Det kan man dock inte anklaga skribenten för utan får lägga på webmastern som inte gjort sitt jobb och lagt ut den.

Nedan finns Elin Persson Jutemars reseberättelse färdigställd 2018-06-20. Limhamns Barssband tackar för din insats med dokumentationen av resan!

För bilder se: www.limhamnsbrassband.se/jubileumsresa-till-österike-2018-bildspel

Limhamns brassbands 100-årsjubileum Österrike 2018

En reseberättelse nedtecknad av Elin Persson Jutemar.

Deltagarlista

Andreas Wetterlund, Göran Jackson, Bo Jarestig, Anders Palmquist, Roy Wall, Johanna Lundgren, Ebba Hassgård, Johan Almevi Munther, Marie Lindberg, Elin Persson Jutemar, John-Christian Svensson, Marie Wall Almquist, Ingmar Johnsson, Rolf Ludwig, Jens Borgstrand, Bo Lindholm, Lukas Flink, Jan Lindholm, Göran Olsson, Hans Lissborg, Sven-Bernhard Brahme, Åke Lethandersson, Peter Ludwig, Ingrid Ludwig, Marcus Jutemar, Maud Jutemar.

Onsdagen den 9/5

Ett förväntansfullt resgäng träffades utanför Limhamns församlingshus redan klockan halv sex på morgonen för att ta emot bussen, ”Fjällexpressen”, från Bergkvara buss. Vi hjälptes alla åt att lasta in alla instrument och övrig packning för att därefter rulla iväg mot sydligare breddgrader klockan 6. Resan gick över Öresundsbron, i tät morgontrafik förbi Köpenhamn och mot färjeläget i Gedser. Väl där möttes vi upp av den busschaufför som skulle bli vår förare under resten av resan; Micke. Färjan mot Rostock avgick vid 9 och många Österrikeresenärer slog sig ner i cafeterian på båten för intag av frukost (och öl). Efter ankomst till Rostock vid 11-tiden fortsatte vi vår resa på motorvägen i riktning mot Berlin. När vi närmade oss Potsdam fick busschauffören ett meddelande på gps:en om att det var köer en bit fram, så vi körde istället av och åkte längs småvägar mot och genom Potsdam för att därefter stanna en liten bit söder om Potsdam. Framåt tvåtiden anlände vi till vårt lunchställe, Spargelhof Klaistow, som erbjöd alla tänkbara maträtter med sparris inkluderat. Hade vi bara haft mer tid på oss hade vi även kunnat ägna tid i det imponerande leklandet utanför restaurangen. Tyvärr hade de långsamma vägarna runt Potsdam gjort att vi låg efter i tidsschemat, så vägen från södra Potsdam till Lauf an der Pegnitz fick köras i ett sträck, vilket tog drygt fyra timmar. 19:30, en halvtimme innan konsert anlände vi med bussen utanför St. Johanniskirche i Lauf an der Pegnitz. Instrument, noter och notställ lastades snabbt och effektivt ut ur bussen och riggades i kyrkan och alla satt på plats vid konsertstart. Kyrkan var närapå fullsatt med entusiastisk publik. Jag upplevde att de flesta musikanter kände sig nöjda med kvällens insats, trots den tidiga morgonen och långa resdagen. Många i publiken stannade kvar efteråt och visade sin uppskattning, inte minst genom en generösa kollekt! När all utrustning åter var inlastad i bussen bjöds vi på mat i församlingshemmet; inbakad korv med tysk potatissallad. Efter en lång dag var det dags att checka in på nattens boenden. De flesta bodde på Weisses Lamm medan några bodde Gasthaus zur Linde.

Torsdagen den 10/5

Efter frukost på våra respektive hotell träffades vi åter utanför Weisses Lamm och lastade in våra väskor i bussen för att därefter fortsätta vår resa söderut. Efter drygt 1,5 timmes bussresa anlände vi till Münchens flygplats, där vi hämtade Roy och Marie som anlänt tidigare under förmiddagen. Från Münchens flygplats fortsatte vi på mindre vägar mot gränsen till Österrike. Framåt lunchtid anlände vi till staden Lauf, precis på gränsen till Österrike. Efter incheckning på Kapuzinerhof, ett tidigare kloster, satte vi oss till bords i den före detta körsalen för intag av efterlängtad lunch. Efter att vi bekantat oss med Kapuzinerhof, de fina gamla klosterlokalerna och den fina klosterträdgården, gav vi oss av på en promenad över floden Salzach och riksgränsen mellan Tyskland och Österrike till orten Oberndorf. Bussen kunde inte ta sig genom porten mot bron, utan fick köra en lång omväg för att transportera våra instrument, men väl framme vid en stor skola i Oberndorf återförenades vi med bussen och våra instrument. I skolans stora foajé, flera våningar högt i tak, mötte vi musikerna i Stadtkapelle Oberndorf för en gemensam övning inför kvällens utomhuskonsert. I tryckande värme spelade vi tillsammans och förundrades över att österrikarna, iklädda yllestrumpor, Lederhosen och yllevästar inte verkade mer påverkade av värmen än oss. Efter genomförd repetition laste vi in våra saker i bussen igen och åkte den korta turen till torget framför Stille Nacht-Kapelle. Mycket folk hade samlats på platsen och på den närbelägna serveringen. Till och med Oberndorfs borgmästare väntade förväntansfullt. Tyvärr han vi inte mycket mer än orkesterfotografering innan de mörka molnen var precis över oss och ett rejält åskoväder brakade loss. Beslut togs om att ställa in konserter. Så snopet! Istället bjöds vi in till stadskapellets övningslokal i skolan där vi tidigare övat. Delar av musikerna i stadskapellet följde oss tillbaka till övningslokalen, där vi bjöds på öl i deras bar (!). Övningslokalen var imponerande, helt anpassad för dem med rader av notställ och stolar uppradade i den trappformade övningslokalen. Vi spelade några av våra stycken medan de österrikiska musikerna satt uppe på läktaren och lyssnade entusiastiskt. Kvällen avslutades med att vi åter packade in våra saker i bussen. Några tog en promenad tillbaka till hotellet, medan de flesta åkte med bussen som fick köra så lång omväg att bussturen tog betydligt längre än promenaden. Framme i Lauf fanns det bord bokade till oss på en lokal pizzeria.

Fredagen den 11/5

Så hade äntligen resans viktigaste dag kommit, dagen för vårt framträdande på Blåsmusikfestivalen i Salzburg. På förmiddagen hade vi fri tid i Lauf / Oberndorf. Efter en tidigt lunch avgick bussen mot Salzburg. Den förväntat korta turen drog ut på tiden när vi hamnade i köer på väg in i Salzburg. Bussen tog oss genom centrala Salzburg till en bussterminal där vi kunde parkera och lasta ut våra instrument inför vårt framträde. Längs smågränder promenerade vi för att nå torget framför Salzburgs domkyrka där en stor scen stod uppställd. Framför scenen satt en stor publik på bänkar med parasoll och åt mat och drack öl. Det blev en stunds väntande i den gassande solen innan det var vår tur att äntra scenen och göra oss färdiga för vårt framträdande. En timmes spelning avslutades med att vi under vårt ABBA-medley fick ta en paus eftersom domkyrkans kyrkoklockor överröstade oss med en annan tonart än den vi spelade i. Under vårt framträdande var österrikiskt TV på plats och spelade in delar av vårt framträdande. Detta sändes senare i österrikisk TV tillsammans med en kort intervju med Johanna. Därefter följde ytterligare en promenad längs de trånga gränderna tillbaka till bussen för att åter lasta in instrument. Resten av kvällen hade vi fri tid i staden. Många gick tillbaka till festivalplatsen för intag av lite mat och dricka och många var vi nog som besökte turistmål som Mozarts födelsehus, Mozarts bostadshus och Schloss Mirabelle. Vid 21:30 möttes vi igen vid busstorget för att gemensamt åka tillbaka till Lauf och vårt hotell, där vissa festligheter vidtog.

Lördagen den 12/5

Efter frukost gav vi oss iväg med bussen för att njuta av en utflyktsdag. Efter 1,5 timmes bussfärd genom vackert österrikiskt landskap nådde vi ett soligt St Gilgen. Längs mysiga gator och gränder promenerade vi mot båtplatsen vid Wolfgansee. En del souvernirer köptes och lunch intogs på serveringar intill båtplatsen. Vid 13 fick vi gå ombord på en båt som tog oss ut på vackra Wolfgansee. Sextetten packade upp instrument och notställ och spelade under båtresan. Emellanåt fick det bli paus i musiken för att släppa av och på passagerare vid kajplatserna längs vägen. I St Wolfgang steg vi av båten och ägnade några timmar åt turistande. En stund innan bussen skulle avgå började strålande solsken hotas av mörka moln. Inte helt oväntat tog det inte särskilt lång tid innan regnet öste ner och blandades med hagel. Många var rejält våta när de kom springandes tillbaka till bussen inför avgång. Tanken var att stanna i Salzburg några timmar innan återfärd till hotellet, men vädret var fortfarande osäkert. Några steg av bussen i Salzburg för några timmars stadsliv, medan övriga fortsatte med bussen tillbaka till Lauf.

Söndagen den 13/5

Efter frukost hade vi en fri förmiddag i Lauf / Oberndorf. Framåt lunch begav vi oss över gatan till en lokal pizzeria. Många gäster satt utomhus på serveringen och firade mors dag. Vi packade upp våra saker och gjorde oss förberedda för en spelning i gassande sol. Restaurangpersonalen kom ut med vatten till oss för att svalka oss med i värmen. Med ett par stycken kvar hade klockan blivit så mycket att Roy och Marie fick packa ihop och åka med Rune till flygplatsen för hemfärd. Vi andra spelade ett par marscher till innan vi varma och svettiga packade ihop efter en, med tanke på omständigheterna, väl genomförd spelning. Efter ombyte till civil klädsel avgick bussen för några timmars ytterligare turistande i Salzburg. Vid 18 väntade bussen på oss vid busstorget för transport tillbaka till hotellet. Sextetten spelade utanför en annan pizzeria mittemot hotellet innan hela bandet begav sig tillbaka till den pizzeria där vi spelat vid lunch. Där blev vi bjudna på pizza och öl som tack för spelningen tidigare under dagen.

Måndagen den 14/5

Så var det dags för återvärd mot Limhamn. Tidigt på morgonen serverades frukost på hotellet för att vi så tidigt som möjligt skulle kunna ge oss av norrut med bussen. Efter ett par timmar stannade vi till på en mack utanför Regensburg för toalettbesök och intag av lite fika och kaffe. Därefter fortsatte vi ett par timmar innan vi stannade på ett klassiskt rastställe för intag av lunch. Nu hade vi energi för fortsatt tur norrut. Framåt kvällen checkade vi in på Hotel Kaiser Friedrich, ett lägenhetshotell i utkanten av Potsdam. Vi fick en stunds vila, och för vissa en efterlängtad gungstund på bakgårdens lekplats, innan vi gjorde oss redo för en kort busstur till kvällens middagsställe, en sparrisrestaurang. Maten hade vi beställt sedan tidigare och servitrisen tog emot beställningar på dricka som Sven-Bernhard så generöst bjöd på eftersom han firade sin 70-årsdag! John-Christian framförde en liten sång till brassbandet och Johanna tackade för en trevlig resa. När vi var färdiga med mat och dryck åkte vi tillbaka till hotellet. Några fick åka vidare till ett annat hotell söder om Potsdam.

Tisdagen den 15/5

Efter en tidig frukost avgick bussen från södra Potsdam och anlände till Hotell Kaiser Friedrich för påstigning och inlastning av packning. De förväntade köerna längs Autobahn norrut lös med sin frånvaro och vi fick en halvtimmes shoppingtur på Calles i Rostock. Något försenad avgick färjan från Rostock runt klockan 11. Båtturen erbjöd tillfälle för lunch innan ankomst vid 13-tiden till Gedser. Vi åkte genom Danmark och gjorde ett stopp vid Kastrup, där Johanna steg av bussen för att åka direkt till sitt arbete. Efter en tur över Öresundsbron anlände vi till Limhamns församlingshus.

Tack för en trevlig resa!